top of page

Heziketa digitala

Mando de videojuegos

BIDEOJOLASAK

esrb.jpg
PEGI.jpg

Jarraian, Qustodioren arabera Espainian adingabeek gehien jokatzen dituzten bideojokoen zerrenda aurkezten dizuegu, bakoitzaren azterketa txiki batekin, gomendatutako adinekin, izan ditzaketen arriskuetako batzuekin eta kontuan hartu beharreko gauzekin.

 

Guraso-kontrolak

Online zerbitzu guztietan, kontu bat sortu behar den guztietan, segurtasun eta pribatutasun ezarpenak egiteko aukera dago. Bideojoko gehienetan gurasoen kontrolerako aukerak ditugu kontuaren profiletik. Bideojokoaren barruan ez badaude, jokoa sortzen duen enpresaren webgunean, bideo-kontsolaren kontuan edo aplikazioak deskargatzeko dendetan egongo dira, App Store-n edo Google Play-n
gailu mugikorren kasuan.
 

Bideojokoekin lotutako sare sozialak

Joko askok sare sozialen moduko ezaugarriak dituzte, hala nola txateatzeko eta beste pertsona batzuekin hitz egiteko aukera, ezagunak izan ala ez. Gainera, bideojokoekin zuzenean edo zeharka lotutako hainbat sare sozial daude. Ohikoenak Twitch, Youtube eta Discord. Guztiek 13 urteko gutxieneko adina dute erabiltzeko.

Twitch-en eta YouTuben, streamerrek zuzenean ematen dituzte beren partidak, komentatzen dituzte edo jarduera edo ekitaldi desberdinak egiten dituzte. Bideoak ere gordetzen dituzte, aurrerago ikusi ahal izateko. 13 urtetik beherakoentzat, Youtube Kids dago. Ez du ezertarako balio haurrei gazteentzako edo helduentzako gomendatutako jolasetan jolasten ez uztea, beste batzuk Youtuben edo Twitchen nola jolasten duten ikusten badute.

 

Gainerako sare sozialetan ere, TikTok, Instagram, Snapchat, Yubo, Amino, Wattpad... erabilpen baldintzek erabiltzaileek gutxienez 13 urte izan behar dituztela ezartzen dute. WhatsAppek ezartzen du erabiltzeko gutxieneko adina 16 urtekoa dela.
 

Discord (+13) jokalari askok erabiltzen dute joko-komunitateak sortzeko, beste pertsona batzuekin jolasteko, beste pertsona batzuekin txat eta ahots bidez komunikatzeko eta estekak, bideoak, irudiak eta dokumentuak partekatzeko. Koordinaziorako edo baterako misioak egiteko beste jokalari batzuekin komunikatzeko aukerarik ematen ez duten jokoetako jokalariek Discord erabiltzen dute horretarako.

Bideojokoak sailkatzeko nazioarteko sistemak


Joko guztiek jokoak sortzen dituzten enpresek ezarritako erabilera-adin gomendatuak dituzte, eta komeni da horiek begiratzea, nahiz eta, askotan, enpresek adinak jeisten dituzten jokalari gehiago izateko eta diru gehiago irabazteko. Bideojoko sailkatzeko nazioarteko sistema independenteak daude.

Europan PEGI kodea dugu: Pan European Game Information (bideojokoei buruzko informazio europarra) edo PEGI kodea bideojokoen edukia eta aisialdirako beste software mota batzuk Europan sailkatzeko sistema bat da. ISFEk garatu zuen eta 2003ko apirilaren 9an sartu zen praktikan.

Parte-hartzea borondatezkoa da. Edozein softwareren kategorizazioak lortzeko, garatzaileak galdetegi bat betetzen du eta ondoren ebaluatzen da, azkenean sailkapena emateko. Bi sailkapen-modu daude edozein softwarerentzat, bat iradokitako adinekoa, eta beste bat edukiaren deskribapen bati buruzkoa, hala nola hizkuntzaren erabilerari buruzkoa, etab.

Estatu Batuetan Entertainment Software Rating Board (ESRB) dute:

1994an ezarri zuen Entertainment Software Association (ESA) erakundeak. ESRBk modu independentean egiten ditu sailkapenak, irizpideak eta pribatutasun-printzipioak emanez bideojokoen industriarako. Lehenik, bideojokoak sailkatzen ditu indarkeria fisikoaren edo hitzezko indarkeriaren edukiaren eta beste elementu batzuen arabera, hala nola eduki sexualaren arabera.

Kasifikazio-sistema horiek nahiko fidagarriak diren arren, ez dituzte kontuan hartzen zenbait alderdi, hala nola bideojokoetan ausazko jokoen elementuak sartzea eta salmenta teknika oldarkorrak eta manipulazioak erabiltzea jokalariek jokoan ahalik eta denbora gehien igaro dezaten eta diru kopuru handiena gastatu dezaten.

Praktika horien adibide bat jartzearren, 2022aren amaieran Fortniteri 500 milioi euro baino gehiagoko isuna ezarri zioten, erabiltzaileak beren dendetan gehiago gasta zezaten manipulatzeagatik eta beren plataformako adingabeen pribatutasuna ez errespetatzeagatik.

Horregatik, joko batzuetarako, sailkapen-sistema horiek proposatutako adina baino adin altuagoak gomendatzen ditugu.

bottom of page